Arta, Stiinta si un pic de PracticaV-ati intrebat vreodata de ce inventatorul becului, Thomas Edison, avea 21 de asistenti? Sau de ce spunem: “Doua capete sunt mai bune decat unul”? Raspunsul poate parea simplu la prima vedere: munca in echipa.  Despre cum sa interactionezi eficient in cadrul unui colectiv s-au scris prea multe articole pentru a putea fi contabilizate, s-au emis nenumarate opinii, s-a pus la punct o multitudine de abordari. Rezultatul? Eficientizarea, motivarea si recompensarea oamenilor. Cu toate acestea, munca in echipa ramane unul dintre principalele obiective ale oricarei entitati. Ca atare, si unul dintre cele mai greu de indeplinit.

Cum ajungi insa sa devii un veritabil “team player”? Daca faci parte dintr-un colectiv, nu inseamna ca esti si neaparat membru al unei echipe performante. Diferenta dintre o echipa si un grup se evidentieaza la nivelul obiectivelor si al disponibilitatii membrilor de a interactiona si de a-si imparti responsabilitatile si, cel mai important, meritele. Prioritar in formare unei echipe este abilitatea fiecaruia de a interactiona cu co-echipierii sai, de a comunica sincer, de a negocia si de a convinge. Cu alte cuvinte, comunicarea activa, adica acceptarea ideilor pe care ceilalti le propun si dezvoltarea unei strategii comune, bazate pe punctele asupra carora toti membrii echipei au convenit. La fel de importanta este si abilitatea fiecaruia de a crea, de a demonstra si de a inova. Pentru ca echipa sa fie eficienta, fiecare membru al ei trebuie sa invete sa fie eficient in raporturile sale cu ceilalti. De asemenea, nu uitati ca profesionalismul si reusita unei intregi echipe reflecta profesionalismul si succesul fiecarui membru in parte.

Bine, bine, dar cum ajungi sa recunosti o echipa eficienta? In primul rand, succesul proiectelor intreprinse vor vorbi de la sine. Cu cat echipa este mai motivata, cu atat anvergura si reusita proiectelor sale va creste. Echipa stie care sunt cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca, avand de la bun inceput clar trasate obiectivele si asteptarile. Mai mult, fiecare memebru are un rol bine delimitat, implicandu-se cu devotament in indeplinirea telurilor comune.  Poate cel mai interesant aspect al lucrului in echipa este sa ajungi sa iti cunosti colegii cat mai bine pentru a stii cum sa transmiti informatiile si cum sa intretii o atmosfera de lucru armonioasa. Chiar daca anumite activitati iti pot parea inutile, joculetele sau asa numitele “icebreakers” sunt cel mai bun mod de a interactiuona cu cei din jur intr-un mod placut si de a pune bazele unor relatii solide intre membrii echipei. Ai auzit vreodata de “Zoom”? Usor: echipa primeste un set de fotografii, care in ordinea corecta spun o poveste. Fiecare membru al echipei are o astfel de poza si incearca sa le-o descrie celorlanti, fara insa sa o arate. Exercitiul necesita rabdare, o buna comunicare intre participantii la joc si abilitatea de a privi lucrurile, fie chiar si o poza, din perspectiva celuilalt.

Munca intr-o echipa nu inseamna ingradirea si restrangerea creativitaii personale. Fiecare membru trebuie sa se simta incurajat si motivat sa vina cu idei noi care sa maximizeze rezultatele echipei. De asemenea, membrii acesteia dau dovada de o buna comunicare in momentul in care isi impart atat responsabilitatile cat si meritele si invata sa solutioneze impreuna probleme ce pot aparea, decat sa arunce vina insuccesului de la un co-echipier la altul. Astfel, echipa se dovedeste a fi alternativa viabila si moderna la traditionala ierarhizare a functiilor intr-o companie.

Integrarea rapida intr-o echipa este o modalitate eficienta de eveluare a atitudinii si deschiderii de care un om da dovada. Ideal ar fi ca lucrul intr-o echipa sa dea rezultatele scontate de fiecare data. Cu siguranta insa vor aparea si momente de tensiune si neintelegere, cand tactul si diplomatia fiecarui membru vor fi elementele cheie pentru aplanarea conflitului. Intr-un asfel de mediu, cei ce lucreaza impreuna stiu sa pretuiasca colaborarea si invata sa aprecieze calitatile profesionale pe care fiecare membru le imprima echipei.

A lucra in echipa este un exercitiu continuu de vointa, motivatie si comunicare.  Asadar, nu e de mirare ca, referindu-se la echipa, Henry Ford, unul dintre cei mai proeminenti reprezentanti ai industriei automobilistice americane, spunea: “Inceputul: sa ne intalnim. Progresul: sa ramanem impreuna. Succesul: sa devenim o echipa”.